Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Avant-première: BMW i3 – Hetzelfde, maar anders

BMW riep de internationale autopers bijeen om naar de i3 te komen kijken, de eerste volledig elektrische Beemer. Het merk liet niets aan het toeval over want deze oefening vond simultaan plaats in London, New York en Bejing, een (vervuilde) groeimarkt met veel potentieel voor elektrische wagens.

BMW heeft ruim de tijd genomen voor de i3 en pareert de kritiek hierop met de wetenschap dat het zich de afgelopen jaren goed heeft voorbereid. De Zuid-Duitse constructeur reed met de elektrische Mini de nodige expertise bij elkaar.

BMW stelt dat het de eerste “premium” EV op de markt brengt, of tenminste een zelfverklaarde “premium” want BMW i is een nieuw merk dat nog alles te bewijzen heeft. De nieuweling zal 35.550 euro kosten en wordt inclusief batterijen geleverd. Voor BMW geen drempelverlagend huursysteem, leasing niet te na gesproken. BMW wil zijn i-klanten ook de mogelijkheid geven om tijdelijk over voertuigen met verbrandingsmotor te beschikken om bijvoorbeeld mee op vakantie te gaan.

Leuk … binnenin

Het design is … apart. De korte, gedrongen neus, de hoge daklijn en de grillige gordellijn zijn geen pareltjes van verfijnde esthetica. Enkel de nieren in de neus maken ons diets dat het om een BMW gaat. De vorm moet vooral de functie dienen want onderhuids zit bijzondere technologie. Gans de wagen is in carbonvezel vervaardigd en het is meteen de eerste keer dat dit volledig geautomatiseerd gebeurt in serieproductie. Voordeel is dat de koetswerkstijfheid en het lage gewicht voor rijplezier moeten zorgen. Hoewel ik de i3 esthetisch gezien niet de mooiste creatie uit München durf te noemen, gaat BMW er prat op dat hij wel leuk zal rijden ‘Freude am fahren’, weet je wel. Die vreugde begint binnenin want het interieur mag er wezen. Plaatsnemen op de achterbank gaat makkelijk door de tegengesteld openende deuren achteraan en het ontbreken van een B-stijl, met dank aan de stevigheid van het carbon. Verder zien we een opgeruimde boordplank met leuke houtcombinaties en verfrissende blauwe accenten die de EV-aandrijving verraden.

Dure allrounder

BMW belooft ook veel rijplezier en daarvoor ontwikkelde het merk een eigen elektromotor die 170 pk en 250 Nm levert en de achterwielen aandrijft. Een spurtje tot 100 km/u lukt in 7,2 seconden en dat zijn fraaie cijfers voor een EV. Qua rijbereik belooft BMW tussen de 130 en de 160 km. 160 km haal je in de Eco Pro mode waarbij je rustiger gaat accelereren. Met de Eco Pro + mode kom je nog 20 km verder maar dan beperkt je ook de prestaties en het gebruik van extra stroomvreters zoals de airco.

Wie meer wil rijden, kan optioneel een range extender bijbestellen. Dat is een kleine tweecilinder motor (geleverd door BMW Motorrad) die stroom zal opwekken om de autonomie met 150 km te verlengen, een accessoire dat een kleine 5.000 euro zal kosten en niet achteraf valt in te bouwen. BMW levert met deze i3 vanaf november een goeie allrounder die een redelijke elektrische autonomie biedt en tevens op benzine verder kan. Angst om stil te vallen, is er niet.

Voor een gezin is hij slechts inzetbaar als tweede voertuig en daarvoor kost hij te veel voor wat hij biedt. Bovendien kampt hij ook met de afwezigheid van fiscale incentives, laat staan fiscale stabiliteit  die de potentiële koper een gegarandeerd gunstig regime biedt over de afschrijfperiode van ten minste vijf jaar.

Klik hier voor alle nieuws over het merk BMW

Klik hier en zoek uw occasie BMW i3 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van BMW i3, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer