Nauwelijks een week geleden stelden we u de nieuwe Ford Mustang voor, die voor het eerst officieel in Europa wordt geïmporteerd. Hij valt op met zijn viercilinder turbomotor. Nu blijkt het antwoord van die grote rivaal, de Chevrolet Camaro, opvallend gelijkaardig voor het nieuwe modeljaar. Hij krijgt ook een viercilinder turbo.
275 pk
Ford plaatst de viercilinder met 317 pk tussen de V6 met 300 pk (niet beschikbaar in Europa) en de 420 pk uit de V8. Chevrolet houdt het gematigder, met een 2.0 turbo in plaats van een 2.3. Waarschijnlijk kiest Chevrolet voor een Opelmotor, die 275 pk tevoorschijn tovert. Dit wordt meteen de instapper in de Camaro. Toch moet hij nog in staat zijn om aan 100 te staan in minder dan 6 seconden. Dat is te verklaren aan de gewichtsreductie. De GM-ingenieurs wisten 100 kg te winnen. De Chevrolet Camaro komt zo op minder dan 1.600 kg uit. Je kan natuurlijk nog steeds voor de klassieke V8 gaan, zoals in de Camaro SS. De 6.2 V8 haalt daar 456 pk.
Ook de wegligging zou wel eens verrassend goed kunnen zijn op Europese wegen. Het onderstel is afgeleid van dat van de Cadillac ATS, die eerder al een goede indruk wist na te laten. Hij neemt een Magnetic Ride Control ophanging, die in de Escalade al wonderen verricht. Natuurlijk zal hij een gunstig prijskaartje krijgen, toch in verhouding tot zijn paardenwinkel.
De Chevrolet Camaro werd al officieel ingevoerd, maar wordt nu volledig aangepast aan de Europese standaarden. Met meer begrip voor onze prijzen aan de pomp dus, en onze fiscaliteit. Goed, Fiat: zeg het maar wanneer jullie iets aan te kondigen hebben over de Dodge Charger. Wij zijn er klaar voor hoor.