Nee, we zijn niet aan het lachen, maar oprecht geïnteresseerd in deze nieuwe Citroën. Want hij brengt interessante vernieuwende technologie en een opmerkelijk design. Het zou de definitie van Citroën moeten zijn.
Ook goed, dit is eens geen DS-model. Daarmee is Citroën wel succesvol, maar het verschil met de banale C3 en C4 begon op te vallen. Deze C4 Cactus is gebaseerd op het platform van de C4 Picasso, en dus ook de Peugeot 308. Hij ziet er uit als een SUV, maar heeft geen ambities in het terrein.
Het design is op alle vlakken opvallend. De lichten om te beginnen, die klein zijn gehouden. Qua dagrijlichten volstaat een streepje leds. Opzij en rondom kreeg hij echte plastic stootkussens in een contrasterende kleur. Misschien lachwekkend, maar in smalle parkeerplaatsen zullen ze meteen hun dienst bewijzen. Citroën stelt zo de herstellingskosten te kunnen drukken.
Touchscreen
Aan de binnenkant mag je je aan een redelijk ruimteaanbod verwachten. De koffer bijvoorbeeld is met 358 liter net iets ruimer dan gemiddeld. Het interieur weet wel meteen te charmeren. Een touch screen voor het infotainmentsysteem krijgt een prominente plaats. Je zal er ook de airco mee aansturen, en via verschillende apps krijg je diverse mogelijkheden ..
Zonder pook
De Cactus gooit bij de automaat ook de versnellingspook overboord. Met 'D', 'N' en 'R' houdt hij nog slechts drie knoppen over. Wel zitten aan het stuur nog lepeljes om manueel door de zes versnellingen te kunnen gaan.
Citroën is er in geslaagd het gewicht van het basismodel onder 1.000 kilogram te brengen, wat hem volgens het merk 200 kilogram lichter maakt dan een C4. Met de eHDi met 90 pk zou het verbruik gemiddeld 3,1 l/100 km bedragen, voor een CO2-uitstoot van 82 gr/km. De basisprijzen zouden tussen 13.000 en 15.000 euro liggen. Zeer competitief dus. Hij wordt in Genève officieel voorgesteld.(mh/jod)