Waar een crossover normaal gezien de brug slaat tussen een 4x4 en een berline, lijkt de Citroën DS5 op een mix tussen een berline… en een crossover. Of een niche binnen een niche. Terzelfder tijd doet de DS5 denken aan de C-Sportlounge concept uit 2005. Die concept leunde dichter aan bij een zeer exclusieve monovolume dan bij wat we tegenwoordig als een crossover beschouwen. Een interessante piste om te bewandelen, en het benieuwt ons dan ook zeer of Citroën meer succes zal hebben met een dergelijk product, dan Renault met zijn Avantime.
Nog verbeterde afwerking
Met deze nieuwe Citroën lijkt het merk een volgende stap in zijn kwaliteitsoffensief te hebben genomen. Sinds de C5 heeft Citroën opmerkelijke sprongen vooruit gemaakt inzake interieurafwerking. En zo te zien tilt de DS5 het Franse merk naar een nieuw niveau.
Grote jongen
Met een lengte van 4,53 meter, een breedte van 1,85 meter en een hoogte van 1,50 meter, is de DS5 een flink uit de kluiten gewassen jongen. Daarbij is de ruimte voor de inzittenden niet uit het oog verloren, zoals de wielbasis van 2,30 meter aantoont. Maar het interieur zelf ademt ook een wellnesssfeer uit.
Hybride4
De DS5 wordt het eerste volledig hybride model in het gamma. Hij bestaat uit een 2.0 HDi turbodiesel die de voorwielen aandrijft, en een elektromotor die de achterwielen van vermogen voorziet. De combinatie is goed voor 200 pk. Hij kan over vierwielaandrijving beschikken, maar evengoed volledig elektrisch rijden, in de stad bijvoorbeeld. Het gemiddeld verbruik geeft Citroën nog niet op, wel al de CO2-uitstoot: 99 gr/km!
Klik hier voor alle nieuws over het merk Citroen
Klik hier en zoek uw occasie Citroen DS5 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Citroen DS5, en een selectie van tweedehandse