De Duster ziet er heel wat minder ‘cheap’ uit dan de Logan. Hij straalt de nodige SUV-stoerheid uit, met geprononceerde wielkasten, een radiatorrooster à la Jeep en beschermstukken voor de carrosserie. Met een bodemvrijheid van 20 centimeter belooft de Duster reële terreinmogelijkheden.
Nissan 4x4
Met een lengte van 4,30 meter ziet hij er groter uit dan hij in werkelijkheid is. Ook de motoren zijn resoluut budgetkeuzes: een 1.6 benzine met 110 pk en de bekende 1.5 dCi turbodiesel, met 85 ofwel 105 pk. De goedkoopste Dusters zijn voorwielaangedreven, maar een echte 4x4 staat gepland. Daartoe leent de Dacia de elektromagnetische koppeling van Renault-dochter Nissan. Die kan tot de helft van het motorkoppel naar de achteras overbrengen. Ook biedt het systeem een spermogelijkheid, waarbij het vermogen vast verdeeld wordt over beide assen in een 50/50 verhouding.
Pas in Genève (maart) krijgen we de Duster echt te zien. Tot dan is het wachten op de prijzen, al circuleren nu basistarieven van 15.000 euro. (mh)