Na de Abarth en de Cabrio, vroegen we ons af of het 500-gamma daarmee volledig was. Eerlijk gezegd dachten we dat een kleine break er nog bij zou kunnen, die dan geheel in lijn met de Fiat-traditie Giardinetta of zo had kunnen noemen.
Kleine oorlog
Maar Fiat heeft dus gekozen voor een kleine monovolume. Een segment waar iedereen heil van verwacht, want aan concurrenten is er geen gebrek: Kia Venga, Hyundai ix20, Opel Meriva, Renault Modus. En in Genève stelt ook Ford zijn B-Max voor. Het wordt dus drummen in dit segment, waar maximum ruimte op een minimum van plaats de kernwoorden zijn. Gemiddeld schommelen deze auto’s rond 4 meter lengte, de Fiat is er 4,14. De 500L zal waarschijnlijk de Idea vervangen.
Fiat laat nog niets los over het interieur en de indeelmogelijkheden, daar kunnen we pas in Genève over berichten. Meer zekerheid hebben we over de krachtbronnen. De 500L komt eind dit jaar op de markt, en zal naar alle waarschijnlijkheid kunnen beschikken over de beroemde TwinAir tweecilinder benzine, over de 1.4 MultiAir benzine en over de 1.3 Multijet diesel. Daarnaast plaagt Fiat ons nog wat door melding te maken van een nieuwe mechaniek die – dixit Fiat – ‘over de meest geavanceerde techniek van Fiat Group Automobiles beschikt’. We zijn benieuwd.