Met onder meer de Volkswagen Cross Polo en dergelijke zijn we al lang gewend aan stoer ogende stadswagens. Maar Fiat is één van de weinige merken die nog echt de moeite neemt om dergelijke auto ook echt met vierwielaandrijving te ontwikkelen. En dat heeft de Panda 4x4 een beetje aan zichzelf te danken. Want hij is één van de weinige auto’s die ook echt omwille van zijn capaciteiten wordt gekozen.
Dus moest de nieuwe Panda 4x4 wel over echte 4WD beschikken. Hij is uitgerust met twee differentiëlen die zich bekommeren om de verdeling van het beschikbare koppel. Torque on demand, heeft Fiat het systeem gedoopt, en het past continu het gevraagde koppel tussen beide wieltreinen aan. Het mechanisch sperdifferentieel is vervangen door een elektronisch gestuurde sper, die via het ESP wordt geregeld. In de praktijk komt dit er op aan dat een doorslippend wiel wat zal worden afgeremd, terwijl een echte sper op dat moment vermogen naar het tegenoverliggende wiel verstuurt. Het systeem kan manueel geactiveerd worden en werkt dan tot 50 km/u.
De stoere Panda komt ofwel met de uitstekende 0.9 Twinair tweecilinder benzine (85 pk) en de 1.3 Multijet turbodiesel (75 pk). Met zijn hoogte van 1,60 meter staat hij 10 cm hoger op zijn poten dan de gewone Panda. Debuut in Parijs, de prijzen volgen later.