Aan de buitenkant valt er weinig meer te melden dan nieuwe lichtblokken. Die geven een nieuw uitzicht aan beide Fords. In het geval van de S-Max zijn voortaan ook volledige led-lichten beschikbaar in optie, met dynamische verlichting. De C-Max krijgt dan weer led-dagrijlichten en kan in optie meesturende bi-xenon koplampen krijgen. Voor het overige schuilt het nieuws onder de motorkap en achter de deuren.
C-Max
Eerst de mechaniek. De C-Max krijgt er een 1.5 TDCi bij met 120 pk. Die vervangt de 1.6 TDCi met 115 pk. Volgens Ford scoort hij zes procent beter in de CO2-uitstoot. De 2.0 TDCi is herzien, en ziet zijn CO2-uitstoot volgens Ford met 20 procent dalen.
Ford zette zwaar in op zijn interieurs met de komst van de huidige generatie Fiesta, maar de wirwar aan knopjes bij het multimediasysteem waren niet naar iedereens smaak. Ford beantwoordt die kritiek met een tabula rasa. Sinds de Focus is de wirwar verdwenen, en dat is ook de vernieuwde C-Max aan te zien. Het aantal knopjes op de middenconsole is aanzienlijk verminderd, met meer bedieningen via aanraaktoetsen op het achtduims scherm. Of je kan ook via stembediening werken, via het SYNC 2-systeem. Ook de cartografie van de gps is eindelijk de huidige eeuw binnengestapt, terwijl er ook meer gedetailleerde 3D-weergaves zijn.
S-Max
Al wat we hierboven zegden over de wijzigingen in het interieur van de C-Max, geldt ook voor de S-Max. Maar er is nog meer. Ford heeft een systeem ontworpen waardoor je met één druk op een knop de stoelen op de tweede en derde zitrij in één keer wegklapt. Zo kan je ofwel de toegang vereenvoudigen, of makkelijk een grote koffer doen ontstaan. Ford stelt dat de S-Max ook aangenamer rijdt, omdat trillingen en rijgeluiden beter zijn weggefilterd.
Het chassis is nog aangepakt, ook al is de S-Max al de dynamische referentie in zijn categorie. Het stuur krijgt een variabele bekrachtiging, die de auto preciezer en sneller laat reageren. Voor het eerst is hij ook met vierwielaandrijving beschikbaar. De catalogus wordt uitgebreid met een 1.5 Ecoboost benzine met 160 pk en de 2.0 TDCi met 120 pk, 150 pk of 180 pk.
Voldoende wijzigingen dus die ons doen verhopen dat Ford binnenkort testritten met de vernieuwde modellen zou aanbieden. We houden u op de hoogte.