De Ford Focus heeft nu een gezicht dat past bij de rest van het gamma, een obsessie bij alle constructeurs tegenwoordig. Iedereen wil een familiegezicht. De lichtblokken vooraan zijn verfijnder, terwijl ook het grote radiatorrooster wat minderde in omvang. De motorkap kreeg meer welving, waardoor hij meer aansluiting vindt bij de huidige Fiesta en de volgende Mondeo. Achteraan zijn de lichtblokken in pijlvorm herwerkt. Ook de achterklep kreeg een nieuw design met meer karakter. Het resultaat: de Focus wordt er opnieuw (misschien jammer) een stuk braver door, maar hij lijkt ook duurder.
Eenvoudiger console
Voor de herwerking van het interieur heeft Ford naar zijn critici geluisterd. Zelf hebben we er nooit last mee gehad, maar veel collega’s en kopers vonden de middenconsole te zeer beladen met knopjes. In de nieuwe Focus heeft Ford de grote schoonmaak gehouden. Er blijven nog slechts enkele toetsen over, en een centrale bedieningsknop waarmee je de instellingen aanpast op het 8 inch aanraakscherm. Ford maakt van de gelegenheid gebruik om zijn Sync2 infotainmentsysteem in te voeren in de Focus. Dat heeft een verbeterde spraakbesturing, optimale verbinding met alle types smartphone en meer gedetailleerde navigatie.
De Ford Focus beschikt ook over extra rijhulpen, zoals een dodehoeksensor en een scanner die verkeer tot 40 meter van de auto voelt aankomen. Dat helpt onaangename verrassingen voorkomen wanneer u bijvoorbeeld achteruit de parkeerplaats aan de supermarkt verlaat.
Motoren en onderstel
Wat de mechaniek betreft, zet Ford zijn downsizing-offensief gewoon verder. De 1.6 EcoBoost en TDCi-blokken zijn vernieuwd en worden 1.5 motoren. Het vermogen blijft behouden (150 pk en 180 pk voor de benzines, 95 pk en 120 pk voor de diesels). Het verbruik en de CO2-uitstoot dalen gemiddeld met 8 procent voor de benzines en met 5,5 procent voor de diesels. De 1.0 Ecoboost driecilinder krijgt er een variant met 99 gram/km CO2 bij. Alle motoren kunnen worden uitgerust met de Powershift dubbelekoppelingsbak. Voor het eerst installeert Ford ook lepeltjes aan het stuur waarmee je manueel kan schakelen. Terwijl de Focus reeds de dynamische referentie in zijn klasse is, belooft Ford op dat vlak ook nog verbeteringen. Zo heeft het merk vooraan enkele verstevigingen aan de voortrein aangebracht, zonder het comfort in het gedrang te brengen.
Het is wel nog even wachten. De nieuwe Focus komt pas in het laatste trimester van dit jaar naar ons land.