Want die 1.0, dat is de Ecoboost die ons in de Focus al kippenvel gaf. Een zeer terechte ‘Motor van het Jaar’ ook, die krachtig genoeg moet zijn. Het blokje dat – dixit Ford – op een vel A4-papier past, is goed voor 125 pk en 170 Nm trekkracht. Die laatste kan bij plankgas worden geboost tot 200 Nm. Ford verwacht voor deze benzine een CO2-uitstoot van minder dan 130 gr/km.
Europees offensief
Ford kondigt een groot productoffensief in Europa aan, waarin een hertekende Fiesta past en veel wordt verwacht van de later dit jaar te verschijnen nieuwe Kuga. Met de EcoSport volgt in de loop van 2013 of begin 2014 een nieuwe kleine SUV, een rivaal voor de Nissan Juke. En met de Edge volgt een grote SUV. Op sportief vlak mogen we de komst melden van een Fiesta ST en ook de Mustang zal officieel via het Ford-netwerk in Europa verdeeld worden. Enige verontrustende aspect is dat Ford in zijn plannen voor Europa met geen woord rept over de toekomst van de S-Max en de Galaxy, twee modellen die in Genk worden geassembleerd.