Maar om de krachtigste Type R ooit te worden, moet Honda wel een einde stellen aan een oude traditie. De 2.0 viercilinder krijgt namelijk een turbo. Dat zal hem meteen ook de soepelste ooit bij lage toerentallen maken, maar Honda haast zich te zeggen dat hij ook in hoge toeren nog leven vertoont. Tot 7.000 opm. Bovendien blijft een andere traditie overeind: hij krijgt een manuele zesbak met korte gangwissels.
+280 pk
Honda kondigt momenteel nog maar één cijfer aan, maar het maakt wel veel los. Het vermogen zal ‘meer dan 280 pk’ bedragen. Hoeveel meer? Dat mogen we nog niet weten. In elk geval: 280 pk is meer dan NSX Type R ooit had, en die is bij ons niet eens officieel ingevoerd. Ten opzichte van de vorige Civic Type R bedraagt de sprong overigens meer dan 80 pk.
De kwaadste onder de Civics krijgt een gestuurde ophanging, een heel nieuwe wieltrein vooraan en een stuurinrichting die de koppelreacties neutraliseert. Want de Civic Type R blijft wel een voorwielaandrijver. Honda laat nog niets los over een eventueel sperdifferentieel, dus het zal ons benieuwen hoe Honda deze kwestie benadert.
Op het stuur komt een +R-knop. Die laat de bestuurder toe om te wisselen tussen een kwieke sportieve auto voor elke dag, met aangename prestaties, en meer hardcore model met levendiger motor en agressievere koppelcurve, waarbij ook de ophanging en de stuurbekrachtiging in hun meest extreme stand komen.
Waarom denk ik nu plots aan stoute dingen?