Het zogeheten D-segment is stevig in handen van de Europese constructeurs. Het zijn meerbepaald de Duitse merken die de touwtjes in handen hebben. Denk maar aan de VW Passat, de Ford Mondeo en de Opel Insignia. De concurrentie moet zich tevreden stellen met wat kruimels. Maar dat weerhoudt de ambitieuze Kia-Hyundai-groep er niet van om dit segment in het vizier te nemen.
Voor Europa ontwikkeld
Hyundai benadrukt dat de i40 specifiek voor een Europees publiek is ontwikkeld. Hij is in het Europese designcentrum in Rüsselsheim ontworpen op een nieuw platform. Dat platform hebben we op het Salon van Parijs gezien onder de Kia Optima, ook al beloftevol.
Break eerst
Het design van de i40 sluit aan bij wat Hyundai eerder toonde met de ix35. Eerst zal de Koreaanse constructeur de break op het publiek lossen, een type dat in het segment het merendeel van de verkoop voor zijn rekening neemt. De i40 SW zal 4,77 meter lang en 1,81 meter breed zijn, terwijl de wielbasis 2,77 meter bedraagt. Cijfers die een royale binnenruimte doen vermoeden. De berline volgt dan eind 2011.
De motoren zijn modern, met een 1.6 GDI en 2.0 GDI bij de benzines. Beide beschikken over directe inspuiting. De populairste motor wordt ongetwijfeld de diesel. De 1.7 CRDi zal beschikbaar zijn in verschillende vermogens, waaronder een 115 pk. Voor deze versie belooft Hyundai een CO2-uitstoot van 113 gr/km. De 2.0 en de 1.7 zullen met een automaat kunnen worden uitgerust.
Op papier oogt de i40 zowel technisch als qua design zeer mooi. Hij beschikt over voldoende troeven om het waar te kunnen maken op de fleetmarkt. Uiteindelijk zal daar de prijs het doorslaggevende argument worden, maar daarover hebben we nog geen gegevens.
Hij maakt zijn werelddebuut in maart, op het Salon van Genève.