En wanneer je weet dat in Genève de grote baas zich nog onder de indruk toonde van de afwerking en de kwaliteit van de i30, dan kan je je afvragen of hij nachtmerries zal overhouden wanneer hij deze Santa Fe ontdekt.
Tegen de stroom in
Op een moment waar iedereen naar kleinere modellen grijpt en zijn auto’s terug compacter maakt, doet Hyundai met zijn grote SUV net het omgekeerde. De nieuwe Santa Fe (en dus niet ix45) is langer, breder en hoger dan zijn voorganger. Er komt zelfs een echt lange versie, met 7 zitplaatsen. Deze is een optie bij de korte variant. Een constructeur dus met vertrouwen in zijn product, en dat wordt bevestigd in de ambities. Hyundai hoopt op een marktaandeel van 5 procent in zijn klasse.
Veiligheid
Bij elke Hyundaitest benadrukken we hoezeer de kwaliteit er telkens opnieuw op vooruit gaat. Het zou ons verbazen moest die reeks nu al onderbreken worden. Hyundai belooft alvast chassisinstellingen die de Europese concurrenten moeten evenaren. Zo zal de stuurbekrachtiging drie niveaus kennen: normaal, sport en comfort. Het veiligheidsarsenaal is modern: rijvakassistent, cruise control met afstandsradar, actieve bi-xenon koplampen en een pak airbags, waaronder een knie-airbag en een voetgangersairbag onder de motorkap.
2 diesels, 1 benzine
Onder de motorkap zal je kunnen kiezen uit drie motoren. Er is een direct ingespoten 2.4 benzine (193 pk, 197 gr/km CO2) en 2 diesels. Basismotor wordt de 2.0 CRDi met 150 pk (155 gr/km CO2). Die voldoet reeds aan de Euro6-uitstootnormen. Daarnaast is er een 2.2 CRDi met 200 pk. Hyundai kondigt hem aan met slechts 145 gr/km CO2-uitstoot. Deze motoren komen met manuele en automatische zesbakken. Hij krijgt uitsluitend vierwielaandrijving, geen goedkopere variant met voorwielaandrijving dus.
Eind dit jaar debuteert de Santa Fe bij ons, maar op dit moment zijn de prijzen nog onbekend. (LZ)