Waarom keert de Tucsonnaam terug? Eigenlijk gaat het alleen in Europa om een comeback. De technisch en esthetisch aangepaste ix35 is in de Verenigde Staten steeds de Tucson gebleven. Deze keer rolt Hyundai overal dezelfde auto uit, met een naam die dus overal dezelfde is.
New Premium
Uiterlijk maakt de Tucson een grote breuk met de ix35. Hij straalt een boodschap uit die Hyundai nu al enige tijd probeert over te brengen: ‚wij zijn een new premium merk’. Zijn gezicht is hoekig, met de typische zeshoeksgrille van Hyundai. Zijn wielkasten zijn mooi uitgewerkt, waardoor hij een zekere présence krijgt. De Tucson meet nu 4,47 meter, wat 6 cm meer is dan zijn voorganger.
De Tucson krijgt een rist veiligheids- en comfortsnufjes, zoals automatische remhulp, actieve rijvakassistent, verkeersbordherkenning,… Hij komt zo naar voor als de keuze voor de technologieliefhebbers. Mechanisch schuift Hyundai er een 1.6 benzine in, met 135 pk in atmosferische versie en 176 pk als turbo. Daarnaast zijn er drie diesels: de 1.7 met 115 pk, en een 2.0 met 136 pk en 184 pk. De 1.6 Turbo kan de dubbelekoppelingsbak met zeven versnellingen krijgen.
De new premiumstrategie blijft waarschijnlijk niet zonder gevolgen op prijsvlak. Zo wordt er gefluisterd dat hij 1.500 tot 2.000 euro duurder zou uitvallen dan de ix35. Met de extra technologie lijkt dat een aanvaardbaar offer. Zeker omdat hij kwalitatief een sprong voorwaarts maakt, en ook de standaarduitrusting beter zou zijn. Nog voor het einde van dit jaar wordt hij gelanceerd.