Nog maar net nadat Jaguar nieuwe, lichtere 2.0 viercilinder benzine- en dieselmotoren aankondigde, volgde op het Salon van Genève nog meer nieuws. Die nieuwe motor zal zich meteen mogen bewijzen in een middenklasse limousine, die de naam XE zal dragen. Nog dit najaar onthult Jaguar hem helemaal, terwijl zijn marktstart medio 2015 gepland staat.
Aluminium platform
Met XE maakt Jaguar duidelijk dat de kleine nieuwkomer onder de XF plaatsneemt. Hij wordt de eerste Jaguar die een volledig aluminium onderstel krijgt. Ook de carrosserie bestaat volledig uit aluminium, en dit is in zijn klasse een primeur. Ook de motoren bestaan voor het merendeel uit aluminium. Prestaties, efficiëntie, verbruik en rijdynamiek kunnen er maar wel mee varen. Allemaal punten waar de BMW 3-serie tot nu de toon zet.
Hoeveel de XE weegt, wil Jaguar nog niet kwijt. Maar de referentie komt natuurlijk van de 1.490 kg van de BMW 3. Daar moet Jaguar onder blijven. Wat prestaties betreft, wil Jaguar nog niets kwijt behalve dat zowel +300 km/u als minder dan 100 gr/km CO2 tot de mogelijkheden behoren. Dwars- en langsgeplaatste motoren zijn beide mogelijk, net als achterwiel- en vierwielaandrijving.
Sportieve afmetingen
Voor het design moeten we het vooralsnog stellen met dit beeld van de frontpartij, en de spionagefoto’s. Vooraan lijkt de inspiratie vooral van de XF te komen. De dagrijlichten krijgen vorm in een led-richeltje. Grote luchtopeningen onderaan de bumper versterken zijn sportieve indruk.
De spionagebeelden geven een klassieke sedanvorm prijs. De boogvorm van het dak maakt duidelijk dat Jaguar prijst stelt op een coupévorm. Achteraan blijft de overhang beperkt, wat samen met de lange motorkap een stevige dynamische indruk geeft. Benieuwd wel wat de prijs zal zijn van al die aluminium spielerei.