De Optima is gegroeid in de Europese en Amerikaanse designstudio’s van Kia. Ondanks eenvoudige vormen, straalt hij toch dynamiek uit. De Optima krijgt ook een nieuw onderstel. Met zijn dubbele uitlaat, in de zijspiegels geïntegreerde richtingaanwijzers, 17-duimsvelgen, xenon koplampen en led achterlichtblokken (alles standaard) geeft Kia de Optima flink wat luxe uitstraling mee.
In de basisversie mag je je binnenin nog verwachten aan standaard gemonteerde airco, een boordcomputer, in de hoogte en diepte regelbaar stuur, centrale vergrendeling, een gekoeld handschoenvak en een zesvoudig verstelbare bestuurdersstoel.
Meer luxe
Hoe hoger – en duurder – het uitrustingsniveau, hoe meer speeltje je meekrijgt. Zo mag je je onder meer verwachten aan airco met twee zones, lederen stoelen met klimaatregeling, bluetooth, satnav en een panoramisch dak.
Ook wat de veiligheidsuitrusting betreft, geeft Kia het volle pond: ABS, ESP, tractiecontrole, hellingsassistent, bandendrukcontrole en zes airbags aan boord.
Diesel, benzine en hybride
De V6 uit de Magentis mag naar het museum. In de Optima is alleen plaats voor viercilinders. Met 160 pk als benzine en met 115 pk als diesel. Ook volgt een hybride, al blijft die in eerste instantie voorbehouden voor de Amerikaanse markt.
Volgend jaar begint de Optima zijn carrière. De prijs is nog niet bekend, maar er wordt gefluisterd over een vanaf-tarief rond 20.000 euro. (mh)