De Hyundai-groep, waar Kia deel van uitmaakt, heeft Parijs gekozen als theater voor de onthulling van zijn nieuwe driedeursmodellen. Zowel bij de i30 als bij de Pro_Cee’d merk je dat beide merken hun filosofie trouw blijven.
De brave
Bij Hyundai was het duidelijk dat de driedeurs i30 vooral een ‘jongere’ variant van het vijfdeursmodel moest worden. Hierbij wordt duidelijk dat Hyundai echt het alternatief wil zijn voor de klassieke keuzes (VW, Opel, Ford) in het segment. Er is hard gewerkt aan het design, maar extravagantie is daarbij uit den bozen.
In your face
Bij Kia daarentegen is het design momenteel echt ‘in your face’. Het was ook al duidelijk bij de vorige generatie Cee’d, waar de driedeurs beduidend sportiever was dan de vijfdeurs. In uiterlijk tenminste. Alleen al de naam maakt duidelijk dat er bij Kia meer verschil bestaat tussen de modellen dan alleen het aantal deuren. Meer dan zijn voorganger neemt deze driedeurs de proporties van een coupé aan. De daklijn duikt scherper naar beneden, zijn schouderlijn is krachtiger uitgewerkt en zijn achterpartij is kort gehouden. Er is nog maar één ontbrekende factor: dat hij de daad bij het woord kan voegen. We mogen hopen dat hij in de catalogus een motor krijgt die tenminste zijn ambities kan onderstrepen. Lees: we hopen dat de 1.8 turbo uit de Veloster – die we binnenkort testen – hier ook een plekje krijgt.