In Detroit laat Lexus voor het eerst de nieuwe IS zien. Vooraan oogt het allemaal heel complex, met het diabolo radiatorrooster en de led-dagrijlichten. Daarbij kregen onderaan de luchtopeningen een meer uitgewerkt design. De VS krijgen de IS voor het eerst in F-Sport-vorm te zien, maar de Europese ‘gewone’ versie zou toch iets klassieker worden dan dit.
Verder behoudt de IS zijn coupé-vorm, ook al blijft hij trouw aan zijn vierdeursconcept. Wielkastverbreders geven hem opzij meer dynamiek. Achteraan is hij wat rustiger geworden, en reiken de lichtblokken met led-lampjes nu verder over de achterflank.
LFA-accenten
Voor het interieur putte Lexus inspiratie uit zijn LFA-topmodel. Centraal prijkt een multifunctionele teller die verschillende rijmodi kan weergeven op zijn kleurendisplay. In de sportmodus krijgt de bestuurder een analoge toerenteller te zien, met een digitale snelheidsmeter in het midden. Lexus belooft een topafwerking om te concurreren met Audi, BMW en Mercedes. De zit achter het stuur zou sportiever moeten zijn. De bedieningsknoppen op de middenconsole zijn aanraakgevoelig, waardoor het makkelijker wordt om ze in te stellen.
Benzine, hybride en diesel
Het motorenpallet wordt nog niet helemaal vrijgegeven. Naast de bekende IS250 met de zescilindermotor mogen we ons ook aan IS300h hybride verwachten, met die 2.5 zescilinder en een elektrische motor. De combinatie moet goed zijn voor 300 pk en gemiddeld zo’n 4 l/100 km verbruiken. Een diesel zou verrassend genoeg niet meer in de planning staan. Hoe zwaar die handicap zal wegen op onze markt, weten we vanaf de zomer van dit jaar. (mh)
Klik hier voor alle nieuws over het merk Lexus
Klik hier en zoek uw occasie Lexus IS tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Lexus IS, en een selectie van tweedehandse