De NX put voor zijn stijl flink uit de LF-NX concept van vorig jaar. De strakke lijnen domineren, het radiatorrooster blijft gigantische proporties aannemen, terwijl de wielkasten duidelijke welvingen krijgen. Dankzij led-technologie blijven de lichtblokken klein.
Het instrumentenbord heeft Lexus opgesplitst in een bovenste deel en een onderste helft. Dat onderste gedeelte krijgt een touchpad dat bediening als een iPad mogelijk maakt. Nieuwe technologie is er in de vorm van een draadloze oplaadmogelijkheid voor gsm’s. Daarnaast krijgt de NX een head-updisplay en een dodehoekwaarschuwing. Het geheel baadt in luxe.
Geen diesel, wel hybride
Lexus neemt een risico door naar de Europese markt te trekken zonder diesel. Alleen een hybride zorgt hier voor de financieel interessante versie. De NX300h neemt de technologie uit de IS 300h over, goed voor 181 pk. Die kan tijdelijk ook de vier wielen aandrijven. Daarnaast komen nog enkele benzinemotoren in het pallet voor, een 2.0 turbo en een 2.5 atmosferische motor. De prijs en de lanceringsdata in Europa zijn nog niet bekend. Voor Lexus is dit de eerste kleinere SUV onder de RX, hij neemt het op tegen onder meer de BMW X3, Audi Q5 en Mercedes GLK. (mh/sp-x)