In de Lotusgeschiedenis bestond reeds een Elite, maar die heeft niets met dit model te maken. Met deze Elite wil Lotus voluit de prestigemerken bekampen, en dat via luxe en elegantie, meer dan met purisme en een drang naar een laag gewicht.
Lotus-DNA
Het klassieke Lotus-DNA blijft wel aanwezig, volgens Lotus CEO Danny Bahar, maar comfort en binnenruimte staan net zo hoog in het lastenboek van deze 2+2. Qua snelheid zit het alvast snor met de Elite, die dankzij een 5.0 V8 tot 620 pk kan losweken. 0 tot 100 moet voorbij zijn in 3,5 à 3,7 seconden. Een hybride aandrijving - die van de Lexus LS600h volgens sommige bronnen – staat op de optielijst.
Aan technologie zal de Elite vast geen gebrek hebben. Zo belooft Lotus een KERS-remsysteem (dat energie bij het remmen opslaat in een batterij), en zal de Elite zowel met wegklapbaar dak (een Targa-oplossing) als in klassieke coupé-oplossing op de markt worden gebracht.
De Elite meet 4,6 meter, weegt 1,6 ton en heeft een vooropgestelde top van 315 km/u. De opgegeven CO2-uitstoot van 215 gr/km is verbazend laag voor dit type voertuig. Lotus heeft het nu al over een prijs van goed 430.000 euro (BTW in). Interesse gewekt? Op de stand in Parijs staat het prototype te blinken.