Blijkbaar heeft iedereen het tegenwoordig op de Porsche 911 gemunt. Na Jaguar met de F-Type, Mercedes met de AMG GT, Lotus met de Evora… En nu wil McLaren ook klanten lokken, door twee modellen in de strijd te werpen nog wel.
Zoals de naam het zegt
In werkelijkheid gaat het maar om één model, maar McLaren voorziet in twee versies. Het Britse sportwagenmerk opteert voor een benaming die refereert aan het vermogen, waardoor er dus twee modelbenamingen ontstaan in de catalogus. Maar eigenlijk is de 540C niet meer dan een softere versie van de 570S.
U kan het dus al raden, de McLaren 540C haalt 540 pk en 540 Nm uit zijn 3.8 biturbo V8. Dat is 20 pk en 60 Nm minder dan de 570S. De prestaties zijn niet minder verbluffend: 3,5 seconden om 100 te halen (tegen 3,2 in de 570S). In 10,5 seconden staat hij aan 200 km/u (tegen 9,5 sec) terwijl zijn top 320 km/u bedraagt (tegenover 328). Ik weet niet of het wat uitmaakt voor u, maar voor ons is dat ook al machtig snel. Vooral omdat het prijsverschil groot is.
Krachtiger maar goedkoper
McLaren stelt een basisprijs van 162.750 euro voorop voor de 540C. Dat is 30.000 euro minder dan een 570S kost. Wie is er duurder maar minder krachtig dan deze McLarens? Jawel, de Porsche 911 Turbo (520 pk, 169.158 euro) en de 911 Turbo S (560 pk, 201.586 euro). In autotermen heet dat de best mogelijke uitgangspositie kiezen als merk. In mensentaal is het gewoon plagen.