De 1.6 groeide uit een samenwerking met de PSA-groep (Peugeot en Citroën). Die motor mag nu op pensioen, in de plaats komt een 1.5 driecilinder turbobenzine. Net als de 2.0 turbo zal hij in verschillende vermogens te verkrijgen zijn. De driecilinder heeft 136 pk en 220 Nm (met een tijdelijke overboost van 230 Nm). Daarmee doet hij beter dan de huidige Cooper met 122 pk en 160 Nm.
De 2.0 turbo met 192 pk en 280 Nm (overboost van 300 Nm) is de voorlopige topper. Hij vervangt de 184 pk sterke 1.6 turbo in de Cooper S. Andere vermogens volgen nog. De benzinemotoren hebben directe benzineinspuiting en variabele klepstelling. Start/stop zal je ook op de versie met automaat vinden.
BMW gaat solo
Dit is de eerste keer dat BMW zelf een kleine motor in de strijd brengt. Tot nu zocht het merk altijd een partner, eerst Toyota en vervolgens PSA. Maar BMW wil de motor ook in de eigen voorwielaangedreven modellen brengen.
De Mini behoudt vanzelfsprekend zijn dynamische eigenschappen, maar BMW onderwerpt de nieuwe ook een grondig dieet. De stuurbekrachtiging wordt elektronisch geregeld en past zich automatisch aan de snelheid aan. Een instelbaar onderstel waarbij de kracht van de demping geregeld wordt, zal ook beschikbaar zijn als optie.
Eerste helft 2014
De nieuwe generatie Mini wordt verwacht in de eerste helft van volgend jaar. De Mini Vision Concept geeft al voor een deel weer hoe hij er zal uitzien. (mh/sp-x)