De eerste foto van de nieuwe Outlander verschijnt op een weinig gepast moment. Begin deze week maakte Mitsubishi bekend dat het niet langer auto’s wil produceren in zijn fabriek in het Nederlandse Born. Precies de fabriek waar momenteel de Outlander van de band rolt.
Zuiniger
Mitsubishi wil de derde generatie van het Outlandermodel vooral zuiniger maken. Eerst en vooral op mechanisch vlak, want Mitsubishi kondigt een CO2-uitstoot van minder dan 130 gr/km aan. Maar ook uiterlijk zijn er wijzigingen in de filosofie. Zo is de Outlander de eerste die niet langer de ‘fighter jet’ neus draagt. Hij is wat ronder dan de andere modellen van Mtsubishi.
Bij de lancering komt hij uit met een 2.0 benzine en een 2.2 dieselmotor. Hij krijgt zeker een start/stop mee, en zal beschikbaar zijn met twee- en vierwielaandrijving. Maar verdere details ontbreken nog.
In technologie is hij eveneens goed voorzien, met onder meer een waarschuwingssysteem dat je op de hoogte brengt van de gevolgen van een ongeval, een rijvakwaarschuwing en een actieve snelheidsregelaar.
Aan de stekker
Tot slot belooft Mitsubishi tegen 2013 een hybride plug-in versie, waarvan de batterijen aan het stopcontact kunnen worden opgeladen. Zijn technologie doet denken aan die van de Peugeot 3008 hybride, met een verbrandingsmotor aan de voorwielen en een elektrische motor achteraan. Voor het overige is het wachten op meer informatie. Alleen belooft Mitsubishi voor de hybride Outlander een autonomie van 800 km en een gemiddelde CO2-uitstoot van 50 gr/km. Veelbelovend, dat wel.