Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Avant-première: Opel Astra OPC – Nog een bommetje erbij

Vergissen we ons, of is het tegenwoordig bijzonder druk in het GTI-segment? Opel gooit met deze Astra OPC een nieuw bommetje, en aan de cijfers te oordelen zal hij een flinke impact hebben.

Wanneer een constructeur beslist om zijn alledaagse familie-auto aan een sportkuur te onderwerpen, neemt hij meestal geen halve maatregelen. In sporttermen zouden we zelfs van doping durven spreken. Zo herinneren we ons nog levendig de Alfa Romeo 147 GTA, begenadigd met een hemels klinkende 3.2 zescilinder. Of de VW Golf R32, eveneens voorzien van dikke zescilinders en om en bij 250 pk.

Downsizing... althans een beetje

De tijden van meer dan 3.0 liter longinhoud in een Golfje zijn voorbij, de laatste in die optiek was de Ford Focus RS met een 2.5 vijfcilinder en meer dan 300 pk. Ford mikt nu meer op een viercilinder turbo om zijn snelle cavalerie aan te sporen. En dat zien we ook in de huidige Golf R (270 pk), Renault Mégane R.S. (250 pk), de fantastische Mazda 3 MPS (260 pk) en binnenkort ook de Opel Astra OPC. Opel haalt uit een 2.0 turboblok liefst 280 pk en 400 Nm. Dit wordt zo de eerste Astra die 250 km/u haalt.

Sperdifferentieel

Het mag dan ook niet verbazen dat het onderstel van de Astra OPC enkele wijzigingen onderging om dit vermogen vlot op de weg te krijgen. De Astra GTC, die we binnenkort testen, dient als basis. Hij krijgt een verbeterde ophanging, Brembo remmen en vooral: tussen de voorwielen monteert Opel een sperdifferentieel. Geen elektronische noodoplossing, maar een echte mechanische sper die overtollig motorkoppel van het ene wiel naar het andere wiel kan geleiden. En natuurlijk uren en uren testwerk op de Nordschleife van de Nürburgring om de afstelling te verfijnen. De Astra OPC krijgt standaard het FlexRide instelbaar onderstel mee.

Op prijzen en lanceringsdata wachten we nog. (LZ)

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer