Wanneer een constructeur beslist om zijn alledaagse familie-auto aan een sportkuur te onderwerpen, neemt hij meestal geen halve maatregelen. In sporttermen zouden we zelfs van doping durven spreken. Zo herinneren we ons nog levendig de Alfa Romeo 147 GTA, begenadigd met een hemels klinkende 3.2 zescilinder. Of de VW Golf R32, eveneens voorzien van dikke zescilinders en om en bij 250 pk.
Downsizing... althans een beetje
De tijden van meer dan 3.0 liter longinhoud in een Golfje zijn voorbij, de laatste in die optiek was de Ford Focus RS met een 2.5 vijfcilinder en meer dan 300 pk. Ford mikt nu meer op een viercilinder turbo om zijn snelle cavalerie aan te sporen. En dat zien we ook in de huidige Golf R (270 pk), Renault Mégane R.S. (250 pk), de fantastische Mazda 3 MPS (260 pk) en binnenkort ook de Opel Astra OPC. Opel haalt uit een 2.0 turboblok liefst 280 pk en 400 Nm. Dit wordt zo de eerste Astra die 250 km/u haalt.
Sperdifferentieel
Het mag dan ook niet verbazen dat het onderstel van de Astra OPC enkele wijzigingen onderging om dit vermogen vlot op de weg te krijgen. De Astra GTC, die we binnenkort testen, dient als basis. Hij krijgt een verbeterde ophanging, Brembo remmen en vooral: tussen de voorwielen monteert Opel een sperdifferentieel. Geen elektronische noodoplossing, maar een echte mechanische sper die overtollig motorkoppel van het ene wiel naar het andere wiel kan geleiden. En natuurlijk uren en uren testwerk op de Nordschleife van de Nürburgring om de afstelling te verfijnen. De Astra OPC krijgt standaard het FlexRide instelbaar onderstel mee.
Op prijzen en lanceringsdata wachten we nog. (LZ)