Volgens Opel is dit de eerste Europese SUV in het compacte segment, al gaat de constructeur dan vrolijk aan de Mini Countryman voorbij.
Al is het weinig waarschijnlijk dat de Mokka en de Countryman in dezelfde prijscategorie zullen spelen. En wanneer we de Skoda Yeti en de toekomstige Europese afgeleiden van Peugeot (4008) en Citroën (C4 Aircross) van de Mitsubishi ASX buiten beschouwing laten, dan heeft Opel wel een punt. En misschien zelfs een kans om volk weg te lokken bij de Nissan Qashqai. Want de Mokka weet wel te overtuigen op foto.
Inhoud
Opel beschikt over sterke argumenten pro Mokka. Zo belooft Opel hem met technologie uit te rusten uit de duurdere Astra en Insignia (voorbeelden in onze galerij van de Buick Encore, de US versie). Zo is er Opel Eye, een multifunctionele camera bovenaan de ruit die verkeersborden leest, de automatische grootlichten activeert of scant wanneer de auto ongewild van zijn rijvak afwijkt. De ingebouwd Flex-Fix fietsdrager staat eveneens op de optielijst. De Mokka heeft dus alle kans om uit te groeien tot één van de meest luxueuze auto’s in zijn klasse. En met de huidige prijzenpolitiek van Opel, kan daar een buitenkans schuilen.
Mechaniek
De Mokka meet 4,28 meter in de lengte, en kan met vierwielaandrijving worden besteld. Hij beschikt over 3 motoren: een klassieke 1.6 benzine met 115 pk, een 1.4 turbo met 140 pk (200 Nm) en een 1.7 CDTI diesel met 130 pk (300 Nm). Allen krijgen een manuele zesbak, al behoort een automatische zesbak bij de opties op 1.4 en 1.7. Start/stop is standaard, maar Opel deelt vooralsnog geen verbruikscijfer en uitstoot mee. Idem voor de prijzen. We mogen ons eind dit jaar aan de Mokka verwachten in de showrooms. (LZ)