De voorbije jaren verloor het GTI-logo veel van zijn glans, zelfs bij constructeurs die er een deel van hun faam mee verwierven. Omdat het op wagens werd gekleefd die niet echt dynamisch en zeker niet superlicht waren. Maar dit keer, zit het echt wel goed.
Geïnspireerd door…
De communicatiedienst van Peugeot is hierover heel duidelijk door te stellen dat de 208 GTi geïnspireerd is op de … 205 GTi en hiervan de moderne interpretatie is. De 206 en 207 mogen dus definitief vergeten worden. En inderdaad, vergeleken met deze laatste heeft de 208 GTi duidelijk meer presence. Zo zijn bijvoorbeeld de wielkasten vooraan met 10 mm en achteraan met 20 mm verbreed. Dat lijkt niet veel, maar het geeft de wagen wel een merkelijk agressiever voorkomen. En verder maken de talrijke rode accenten, de spoilerlip vooraan, de GTi-logo’s op de C-stijlen en een sportiever interieur duidelijk dit geen ‘gewone’ 208 is.
Sportief
Onder de motorkap van de 208 GTi zit de 1.6 turbo met 200 pk en 275 Nm. Gekoppeld aan een zesbak met korte verhoudingen katapulteert deze de 1.160 kg lichte Peugeot (165 kg minder dan de 207 GTi) in minder dan 7 seconden van 0 tot 100 km/u. Uiteraard zijn ook alle componenten die een sportieve invloed kunnen hebben op de auto herzien: veren, dempers, stabilisators, dwarsbalk achteraan, … En het geheel wordt afgerond met de 17 duimsvelgen met rubbers maatje 205/45. Natuurlijk moest de wagen ook evengoed remmen als hij uit de startblokken schiet. Vandaar de montage van ruimbemeten remschijven. Ook ervaren rijders kunnen zich weer verheugen, want het ESP is volledig uitschakelbaar. Als kers op de taart werd nog gezorgd voor een sportief geluid door een aangepaste uitlaatlijn. Kortom: dit wordt de terugkeer van een geweldige GTi.
Waar blijft de lente…?