De nieuwe Peugeot 308 is zonder twijfel geslaagd. Met de 208 keert het merk echt naar de bron terug, maar de nieuwe 308 betekent een echte generatiesprong voor het merk. Met de komst van de break lijkt Peugeot weer even over uitstekende kaarten te beschikken.
Elegantie ontmoet ruimte
Het eerste wat opvalt: de break heeft een bijzonder verzorgd design. Waar we de 308 eerder een te grote gelijkenis met de Volkswagen Golf verweten, doen de golvende en dynamische lijnen van de 308 SW hem meer afstand nemen van zijn hoekiger Duitse rivaal.
Het goede nieuws: voor een keer betekent verzorgd design niet dat je inboet aan ruimte. Met 4,58 meter lengte is hij 28 cm langer dan de 308 en zelfs 8 cm langer dan de vorige 308 SW. Die extra ruimte situeert zich volledig achteraan, want met de achterbank op zijn plaats heeft hij onder de hoedenplank 610 liter voorradig voor bagage. Een record in zijn segment.
85 gr/km
Peugeot onthult de 308 SW officieel tijdens het volgende Salon van Genève in maart. In de loop van de lente start hij nog zijn commerciële carrière. Alle benzine- en dieselmotoren zijn van bij de lancering beschikbaar. De BlueHDi komt 140 kg lichter voor de dag dan zijn voorganger, en dat zou hem bijzonder zuinig moeten maken. Peugeot rekent uitstootwaarden van 85 gr/km voor. Een nieuwe favoriet in de leasing lijkt dus gearriveerd. De prijzen zijn nog niet bekend.