Voor een facelift is dat wel een diep doordringende facelift. Er is meer dan het uiterlijk dat wijzigt. De Porsche krijgt een stoerdere pose om hem - en het is het merk zelf dat dit zegt - minder een ‘vrouwen-Porsche’ te doen lijken. Ook het interieur is aangepakt, net als het onderstel en de motoren. Eigenlijk is alles veranderd.
Uit de 911-kast geplukt
Hoewel het onderstel in de fond identiek blijft, is al wat daar aan bevestigd is van nieuwe makelij. Om tot een nieuw chassis te komen, is de Porsche 718 Boxster vrolijk gaan graaien in de kast van de 911. Het motorframe achteraan is verstevigd zoals Porsche dat met de 918 Spyder heeft aangepakt, de stuurinrichting is die van de 911 Turbo en de de remmen met vier zuigers vooraan vind je ook op de 911 Carrera. Het zijn maar enkele voorbeelden, die duidelijk maken dat de koetswerkstijfheid en de wendbaarheid van de Boxster flink verbeterd zijn. Porsche stelt in optie nog een regelbare ophanging voor, waarmee hij 1 cm lager komt te liggen. Voor het eerst krijgt de S ook een sportchassis aangeboden dat hem 2 cm lager legt.
Flat 4
De nieuwe viercilinder boxermotor met turbo bestaat in twee versies. De basisvariant is 2.0 liter groot, en levert 300 pk en 380 Nm in de 718 Boxster (0-100 in 4,9 seconden en 275 km/u top). De 718 Boxster S krijgt een 2.5 met 350 pk en 420 Nm (4,4 seconden en 285 km/u). Eén van zijn bijzondere karaktertrekken is de ‘voorlading’ van de turbo in Sport en Sport+ modus, waardoor hij sneller reageert. De 2.5 krijgt een turbo met variabele geometrie, waardoor hij de nodige souplesse aan de dag legt om door de stad te tuffen, maar ook nog meehelpt wanneer je het maximale vermogen opzoekt bij 7.500 opm.
De bestuurder kan kiezen tussen de rijstanden Normaal, Sport en Sport+. Naast de karakteristieken van de motor passen die ook nog de ophanging aan en de schakeltijden van de PDK dubbelekoppelingsbak, indien je beide opties aanvinkte. Porsche heeft nog een nieuw knopje bedacht: Sport Response. Wanneer je dat indrukt, gaat de motor vanuit de normaalstand gedurende 20 seconden in sportmodus. De PDK-bak schakelt eentje terug, het toerental klimt en de turbo wordt vast geladen. Je moet alleen nog het gas induwen en je kan bliksemsnel inhalen. Na 20 seconden draait de wereld weer aan zijn normale gangetje. Heel tof.
Op circuit
Na de theorie mogen we mee op de piste. Helaas slechts als passagier, maar we hebben er wel enkele dingen opgestoken. Ten eerste: de flat four klinkt als Iron Maiden. Cool! Ten tweede: de 2.5 maakt de 718 Boxster S verschrikkelijk snel en explosief. Hij gaat tekeer als onze Billy met de broek van de postbode. De 2.0 zelf voelt al helemaal niet slecht aan. Ten derde, het sportonderstel gedraagt zich solider dan de goudprijs en slechts enkele minimale bewegingen knibbelen aan de rijbeleving. Ten vierde: eindelijk heeft Porsche de afstelling van het ESP in de Sportmodus aangepakt. Hij laat ontzettend, ontzettend veel ruimte om te glijden vooraleer de elektronica genoeg roept. Machtig. Dit ESP
We verwelkomen deze viercilinder Porsche dus met open armen. Als deze 718 Boxster nog een vrouwenauto is, mag je mij Liesbeth noemen. De Porsche 718 Boxster kost 56.144 euro. Voor een basis Porsche 718 Boxster S moet je al op 68.849 euro rekenen.
Techniek Porsche 718 Boxster S |
---|
2.497 cc turbo Flat 4 |
350 pk bij 6.500 opm |
420 Nm bij 1.900 – 4.500 opm |
0-100 km/u in 4,4 sec |
Top: 285 km/u |
Verbruik: 8,1 l/100 km |
CO2: 184 gr/km |
Prijs: 68.849 euro |