Voor u begint te juichen, er staat een bovengrens van iets meer dan 3.000 euro op die korting van 15%. Op deze Porsche is dat een druppel op een hete plaat. Anderzijds: dit is ook geen hybride zoals een Prius er èèn is. Het officiële gemiddelde verbruik mag dan 3 l/100 km bedragen, de 918 beschikt over een 4.0 V8 benzine met meer dan 500 pk. Hij krijgt steun van 2 elektromotoren – één vooraan en één achteraan – die daar samen nog eens 218 pk bovenop kunnen doen.
Omdat hij 25 km puur elektrisch kan rijden, haalt hij dit verbazingwekkende verbruik. In het echte leven zal het wel wat hoger liggen, vooral dan wanneer je probeert de top van 320 km/u of de 0-100 km/u in 3,2 seconden te halen. Overigens haalt hij met zijn elektromotoren alleen een top van 150 km/u.
Beperkte oplage
Wie er eentje wil, zal zich moeten reppen want Porsche zal slechts 918 stuks produceren. In november 2013 worden de eerste stuks geleverd. Om die wachttijd te overbruggen, geeft Porsche zijn klanten de kans om in te tekenen op een exclusieve versie van 911 Turbo S, eveneens gelimiteerd op 918 exemplaren. Deze 911 ‘Edition 918 Spyder’ beschikt over dezelfde 530 pk als de turbo, maar krijgt aparte lederen stoelen, meer carbon afwerking en een eigen interpretatie van het instrumentenbord. Hij is ook als cabrio te bestellen.
Sneller dan Carrera GT
Porsche voorspelt dat de 918 Spyder een rondje Nürburgring kan afhaspelen in minder dan 7 minuten, 30 seconden. En daarmee is hij iets sneller dan de 7.32 van zijn voorganger, de Carrera GT. (jd)