De baby Porsche komt in deze nieuwe gedaante naar ons in de lente. Natuurlijk gaat hij helemaal mee met de mode: minder verbruik en uitstoot, maar ook een boel meer plezier, zo belooft Porsche ons toch.
Expressiever
Van generatie tot generatie lijkt de Boxster steeds meer geslaagd. Daar waar hij in het begin zo braaf was, komt hij voor het eerst echt assertief uit de hoek. De overhangen voor- en achteraan zijn ingekort, de ruit is wat meer naar voor geplaatst, zijn silhouet is fijner en de designdetails komen beter uit de verf. Tot in het interieur toe lijkt de Boxster een rijdende hommage aan de Carrera GT te zijn. De middenconsole lijkt recht uit die van de monsterlijke V10-auto geplukt.
Boxster & Boxster S
Al van bij zijn lancering zullen beide versies beschikbaar zijn. Omdat de wielbasis verlengd is, de sporen verbreed zijn en het gewicht lager ligt, kan het niet anders dan dat de wegligging er nog op vooruit gaat. De Boxster krijgt een nieuwe 2.7 flat six met directe inspuiting onder de kap. Die is 265 pk sterk, wat 9 eenheden meer is dan voorheen. Voor de Belgische markt is een versie met 211 pk voorzien. De Boxster S behoudt zijn 3.4 flat six, maar wint 5 pk om op 325 stuk te eindigen. In België zal dat 315 pk zijn. Beide Boxsters krijgen een manuele zesbak mee standaard, maar de PDK dubbele koppelingsbak met 7 verzetten is in optie beschikbaar. Met die laatste is hij het snelst, met een 0 tot 100 in 5,7 seconden voor de Boxster en 5 seconden voor de S.
Minder dorst
Het is al evenzeer in combinatie met die PDK-bak dat de Boxsters zich het zuinigst tonen. Hiermee, en met de nog niet exact gespecifieerde gewichtsdaling en met de toevoeging van een start/stop, slaagt Porsche erin het verbruik te doen dalen tot gemiddeld 7,7 l/100 km (Boxster) en 8,8 l/100 km (Boxster S).
De nieuwe Boxster wordt in april gelanceerd. De prijzen bedragen 50.336 euro voor de Boxster (211 pk en 265 pk) en 61.347 euro voor de Boxster S. (LZ)