We durven het niet te voorspellen, maar de Renault Talisman die we te zien krijgen beschikt wel over charmes. De Nederlandse designbaas van Renault – Laurens van den Acker – levert een geslaagd design af. De Renault Talisman straalt vertrouwen en statigheid uit. Hij beschikt over voldoende eigenheid om als een mooi stuk design te boek te staan, zonder overdreven franjes. Moest Audi zijn conservatieve houding in design eindelijk eens laten varen, het zou hier op lijken.
Mercedes Touch?
Het eerste wat opvalt in een globaal sober en elegant interieur, is het grote aanraakscherm dat verticaal is geplaatst. Het zal alleen in de duurste afwerkingen te vinden zijn. We zagen al een gelijkaardige oplossing in de nieuwe Espace, en natuurlijk dient de Tesla Model S als referentie. De auto’s die we op de voorstelling te zien krijgen, waren waarschijnlijk nog preproductiemodellen. Wat zou verklaren waarom Renaultmedewerkers er angstvallig over waakten dat niemand het interieur echt op zijn kwaliteit mocht beoordelen. We kunnen er ons dus nog niet over uitspreken, maar Renault liet toch al weten dat het partnerschap met Daimler ook hier gevolgen had. Mercedesingenieurs zijn op bezoek geweest in de fabriek in Douai, waar de Talisman wordt gebouwd. Ze zouden er tips gegeven hebben om de waarneembare kwaliteit van het interieur te verbeteren. Afwachten wat dat in werkelijkheid geeft.
Ruim
4,85 meter lang en 1,87 meter breed is de Talisman geworden. Dat maakt hem liefst 15 cm langer en 6 cm breder dan de Laguna. De wielbasis wint eveneens 6 cm, ruimte waar de passagiers van profiteren. Vooral achteraan moet er meer plaats zijn. De koffer kan 608 liter bagage aan. Bij de nieuwe rijhulpen en andere technologie zien we het R-Link 2 multimediasysteem met verschillende toepassingen die je naar smaak kan aanpassen. Vooraan heeft hij verwarmde en ventilerende stoelen met massagefunctie, hij beschikt over verkeersbordherkenning, actieve cruise control, automatische noodremhulp, head up display, automatisch grootlicht en een volledig autonome parkeerhulp.
Mechaniek en onderstel
De Renault Talisman zal de enige in dit segment zijn die een gestuurde ophanging combineert met vier sturende wielen. Dat laatste systeem bezorgde de vorige Laguna al een uitstekende wegligging. Beide systemen zijn regelbaar door de bestuurder (sport, comfort, eco en neutraal). Die instellingen grijpen in op de stuurbekrachtiging, de gasrespons, het uitlaatgeluid tot zelfs de sfeerverlichting aan boord.
Renault biedt net als in de Espace uitsluitend 1.6 turbomotoren aan, zowel in benzine als in diesel. Bij de benzines heb je keuze uit 160 pk en 200 pk, met enkele en dubbele turbo. Bij de diesels is er 130 pk en 160 pk, telkens met enkele turbo. Er is één uitzondering: de basisversie krijgt de 1.5 dCi met 110 pk, voor 95 gr/km CO2.
Het publiek krijgt de Talisman voor het eerst te zien in september tijdens het Salon van Frankfurt, wanneer Renault ook de break presenteert. Eind dit jaar volgt de lancering. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.