Op het vlak van design verlaat Renault het monovolumepad, wat nochtans de basis was van het grote ruimtegevoel in de Twingo. In de plaats krijgen we een kopie van de Fiat 500.
De nieuwe Renault Twingo meet 3,60 meter in de lengte. Gezien de bijzonder korte overhangen, gaat het merendeel van die lengte naar de binnenruimte. Het maakt het Renault ook mogelijk om voor het eerst een extra koppel deuren aan te bieden op de Twingo. Net als bij de Alfa Romeo 147 moet je de deurgreep in de raamstijl achteraan zoeken. De ramen achteraan kan je alleen opzijklappen, ze kunnen niet naar beneden. Een kostenbesparing die VW ook met de Up deed. En nog meer kopieergedraag uit de Up: ook de Twingo krijgt een kofferklep uit glas.
Motor achteraan
Heel nieuw, en een punt dat Renault wel doordrijft in tegenstelling tot de Up: de nieuwe Twingo krijgt de motor achteraan. Hij beschikt dan ook over achterwielaandrijving. Niet dat je nu vooraan een koffer mag verwachten, zoals bij de Porsche 911. Daar steken nog elementen en de koeling die nodig zijn voor de motor. Cijfers geeft Renault nog niet vrij, maar de motor zal wel wat aan de capaciteit van de motor knagen. Al zal je wel nog steeds de achterbank kunnen neerklappen.
Kleine benzine
Officieel wil Renault pas in maart in Genève meer details over de mechaniek kwijt, maar we horen geruchten als komen er alleen benzine driecilinders in aanmerking, met vermogens van 65 tot 90 pk uit een 1.0 motor. Het verbruik zou net 4 l/100 km bedragen. Nog deze zomer debuteert hij, aan een prijs die maar net boven 10.000 euro zo mogen uitkomen voor het basismodel, wil het kunnen concurreren met de VW Up.