Seat past een bijzonder klassiek recept toe om van zijn break een alleterreinbreak te maken. De bodemspeling is met 1,5 cm opgetrokken, onderaan kreeg hij beschermschorten en wielkastbeschermers, de bumpers zijn wat stoerder met vooraan geïntegreerde mistlichten en een alu beschermrand. Achteraan steekt dan weer een nep-diffusor en dubbele uitlaat in chroom. De velgen zijn specifiek voor de X-Perience, in maatje 18 of 19.
Het interieur is eveneens aangepast en oogt bijzonder luxueus, met warme kleuren, zwart leder en bruin alcantara. Hier lijkt hij nog het meest van al een premiumproduct.
De standaarduitrusting en de opties bevestigen die indruk: led-licht, radargestuurde cruise control met noodremfunctie enzovoort.
4x4
Behalve de 1.6 TDI basisversie met 110 pk - 4,8 l/100 km, 125 gr/km CO2 - zijn de motoren ook top. Zo is er bij de benzines de krachtige 1.8 TSI met 180 pk en 280 Nm (6,6 l/100 km, 159 gr/km CO2). En er is de nauwelijks tragere 2.0 TDI met ofwel 184 pk en 380 Nm (0-100 in 7,1 seconden en 224 km/u) of de 150 pk met 320 Nm. Beide krijgen gemiddeldes van 4,9 l/100 km en 129 gram opgekleefd. De 180 pk-motoren krijgen standaard een 6-traps DSG, de andere beschikken over manuele zesbakken. Allen hangen ze aan een vierwielaandrijving die bij Seat 4Drive heet. De technische basis komt van een vijfde generatie Haldex transferkoppeling.
In januari debuteert hij in België, tijdens ons Salon. We zullen dus nog even moeten wachten op de komst van een echte SUV/Crossover van Seat.