Dankzij zijn afmetingen en zijn uitstraling is de Octavia altijd interessant geweest voor twee segmenten. Hij kon zowel naast een Ford Mondeo als naast een Opel Astra staan. De nieuwe blijft datzelfde pad bewandelen, want hij is nog met 90 millimeter gegroeid. De wielbasis dikt zelfs aan met 108 mm. Hierdoor is hij niet alleen ruimer, maar ziet hij er ook dynamischer uit dan voorheen, terwijl hij voor de letter van de wet toch een compacte berline blijft dankzij zijn voordelige tarief. Maar om ook de Rapid nog enige ademruimte te gunnen, trekt Skoda de tarieven van de Octavia op met 1.500 tot 2.000 euro. Een basismodel zou zo tussen 20.000 en 21.000 euro moeten kosten.
Luxe en ruimte
Zoals uit de cijfers af te leiden valt, is de ruimte binnenin royaal. Achteraan is 73 millimeter meer plaats ontstaan voor de benen, waardoor voortaan vier volwassenen comfortabel moeten kunnen reizen met de Octavia. Daarbij blijft nog een serieuze koffer over, die afhankelijk van de stand van de achterbank kan variëren van 590 liter tot 1.580 liter.
Maar meer dan deze vanzelfsprekende cijfers viel ons bij de eerste kennismaking op dat de Tsjechische berline een kwaliteit uitstraalt die ronduit indrukwekkend is. Het interieur ademt een degelijkheid uit die je aan een ander, veel duurder merk doet denken en de materiaalkeuze is bovenste plank. Alleen, jongens wat een somberheid ademt dit interieur uit. We hadden ons niet aan een originele lay-out verwacht, maar dit?
Die strenge indruk doet de uitrusting en de opties in de achtergrond verdwijnen. Nochtans heeft de Octavia heel wat in de aanbieding. Zo kan hij sleutelvrij gestart worden, of kan een parkeerassistent de klus van je overnemen, of is er een cruise control met stop&go-functie, of zijn er de verwarmde stoelen op de achterbank. Ook het nieuwe infotainmentsysteem met aanraakscherm waarbij de menu’s worden weergegeven wanneer een vinger vlakbij is, kan je in de Octavia bestellen.
3,4l/100km
De Octavia gebruikt het intussen reeds bekende nieuwe platform voor dwarsgeplaatste motoren bij VW: MQB. Dat vind je ook terug onder de Seat Leon, de Audi A3 en de nieuwe VW Golf. Net als voor die andere modellen moet het de Octavia dynamischer doen reageren op de weg.
De motoren zijn vanzelfsprekend oude bekenden. Zowel de diesels als de benzinemotoren hebben we al getest in andere VW-producten. Toch heeft Skoda nog opmerkelijke resultaten weten te boeken. De 1.6 TDI met 105 pk in de Greenline-versie is volgens Skoda goed voor een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 89 gr/km. Reken maar dat deze welkom is bij de boekhouder. Zeker omdat de Superb al eerder aangaf dat de inruilwaarde best meevalt. Dit uitstekende verbruik dankt de Octavia onder meer aan een streng regime, dat hem liefst 102 kg lichter maakt dan zijn voorganger. Hij weegt nu zelfs minder dan de eerste generatie Octavia. Naast deze berline staat ook een Combi (break) gepland, en een sportieve RS. Nu moet u zelf maar eens het antwoord bedenken op de vraag waarmee we begonnen zijn.