De WRX STI blijft een boxer. De 2.5 viercilinder met turbo en intercooler pompt 305 pk piekvermogen op. De grote vleugel lijkt een noodzaak om hem op de weg geplakt te houden. Typisch aan STI, is de ingrijpende behandeling. Zo staat de WRX STI op een 2,5 cm langere wielbasis dan de WRX om de wegligging te verbeteren. De zesbak is verbeterd met het oog op kortere schakeltijden, en hij stuurt nog scherper. Een middendifferentieel stuurt het vermogen naar de wieltrein die er om smeekt.
Snel
Subaru geeft nog geen prestatiecijfers vrij. Maar wanneer de gewone WRX met zijn 300 pk als 255 km/u haalt en in 5,2 seconden aan 100 staat, duikt de lichtere WRX STI misschien wel onder 5 seconden.
Rallyplannen heeft Subaru er niet mee, maar het merk wil hem wel inzetten in de 24 Uren van de Nürburgring. In de deuren zijn carbonelementen ingewerkt, het dashboard kreeg metaalinleg. De boordcomputer krijgt functies die je normaal met autosport associeert. We mogen hem bij het begin van de zomer verwachten. (mh/sp-x)