Je moet al een encyclopedische autokennis hebben, of een geheugen voor de rallysport, om te weten dat Suzuki tussen 2000 en 2008 een Ignis in het gamma had. Niet eens een miskleun, want hij was een bescheiden succes. Zelf houden we nog goede herinneringen over aan onze test met de Suzuki Ignis Sport met 109 pk. Bovendien, eigenlijk was de Suzuki Ignis een voorloper: hij was een mini-crossover op een moment dat er nog geen sprake was van Nissan Jukes, Renault Capturs of de Fiat 500X.
Opnieuw dus
De nieuwe Ignis is dus na de Baleno de tweede concrete verwezenlijking van Suzuki concepts waarover we u eerder al spraken. We hadden het toen over de iM-4 concept, maar dachten dat deze de voorloper was van een nieuwe Jimny. Een inschattingsfout dus. De nieuwe Suzuki Ignis beleeft zijn debuut op het Autosalon van Tokio in november. Hij krijgt dezelfde motoren als de nieuwe Baleno: een 1.0 turbo drievilinder en een lichte hybride 1.2. Wat u hier ziet is echt de definitieve versie zoals Suzuki hem in de showrooms ziet. Het bevestigt dat Suzuki echt opnieuw met design bezig, want het permitteert zich zelfs een kleine verwijzing naar de Fronte Coupé uit de jaren ‚70 achteraan. Opnieuw, wie een encyclopedie staan heeft…
Air Triser
Nu we het toch over het Salon van Tokio hebben, willen we u deze Air Triser concept van Suzuki niet onthouden. Een ideetje voor een kleine monovolume van 4,2 meter lang, 1,7 meter breed en 1,8 meter hoog. Hij beschikt over drie stoelenrijen. Niet alleen vinden we hem zo knap dat we hem graag op onze wegen willen zien, alleen al zijn stoelindeling verdient een ommetje. Want je kan ze allemaal draaien waardoor er een gezellig salon ontstaat.
Het ontbreekt bij Suzuki dus niet aan inspiratie, en al evenmin aan technologische savoir-faire. Nu is het alleen nog een kwestie van durf. De Ignis doet het beste vermoeden.