Op de officiële beelden van de nieuwe Golf is het nog een tweetal weken wachten, dus die strijd heeft Toyota al gewonnen. De eerste beelden van de nieuwe Auris maken ook meteen duidelijk dat Toyota afstand genomen heeft van de wel zeer kleurloze eerste generatie, die komaf maakte met de legendarische Corolla-benaming. Met een veel emotioneler design hoopt Toyota opnieuw voorin de klasse te kunnen meespelen.
In de lengte groeit de Auris naar 4,28 meter. De wielbasis blijft op 2,60 meter, maar hij is wel een dikke halve centimeter gekrompen in de hoogte. De vele vlakke koetswerkdelen moeten het verbruik helpen drukken. Van bovenaf achteraan bekeken doet hij zelfs een beetje aan de Alfa Romeo Giulietta denken, toch geen klein compliment.
Hoewel de wielbasis gelijk bleef, belooft Toyota toch meer binnenruimte, net als kwalitatievere materialen en een verbeterd comfort. Leder en chroomaccenten in optie maken hem zelfs helemaal luxueus. Toyota benoemt zelfs wat er verbeterd is: de zit achter het stuur, achteraan is 2 cm meer knieruimte, en de koffer groeit zelfs in de hybride versie tot 360 liter.
40 kilogram lichter
Door een nieuwe staalconstructie aan te wenden, weegt de nieuwe Auris 40 kilogram minder zwaar. Dat moet niet alleen een gunstig gevolg hebben voor het verbruik, maar ook op de rijdynamiek en op het comfort. Begin 2013 treedt hij aan met vier klassieke verbrandingsmotoren: de 1.4 en de 2.0 bij de diesels, en de 1.33 en de 1.6 bij de benzines. De precieze vermogens zijn nog niet bekend, maar het pallet zal tussen 100 pk en 180 pk overspannen.
Deze keer rolt Toyota ook meteen de hybride versie van de Auris mee uit. Die moet een officieel verbruik van minder dan 4 l/100 km realiseren. De prijzen van de nieuwe zijn nog niet bekend. (mh/jd)