De Toyota Hilux was wat ronder geworden, maar die kenmerken ruimen nu opnieuw baan voor strakkere lijnen. De Hilux krijgt smallere lichtblokken en een vlak raditiatorrooster met een opvallende knik aan weerszijden. Hij komt in drie carrosserievarianten: enkele cabine met grotere laadbak, dubbele cabine en de tussenvariant Extra Cab met tegengesteld openende deuren. De binnenkant is meer op personenwagens geïnspireerd dan op bedrijfsvoertuigen. De materiaalkeuze geeft hem een meer luxueus aanvoelen.
Ook het onderstel is aangepast en biedt meer comfort. De starre achteras blijft om de last te kunnen dragen. Toyota voorziet in drie afstellingen, één voor asfalt, één voor offroadwerk en een tussenvorm.
De motoren zijn eveneens vernieuwd. De bekende 2.3 en 3.0 zijn vervangen door een 2.4 en een 3.0 turbodiesel, met vermogens tussen 162 pk en 177 pk. Je kan manueel schakelen of kiezen voor een automaat. Vierwielaandrijving is een optie.
De Toyota Hilux is de referentie, maar heeft in Europa concurrentie gekregen van de VW Amarok en de Ford Ranger. Ook Mercedes wil met een pick-up op basis van de Nissan Navara komen meespelen. (sp-x)