Het verschil deze keer is dat andere merken Toyota al zijn voorafgegaan. Maar dit blijkt toch geen brandstofcelauto zoals we die al leerden kennen.
45.000 euro
Toyota wil het eerste merk zijn dat een meer toegankelijke brandstofcelauto op de markt brengt. Waardoor Toyota een hoger volume kan draaien. De Honda FCX Clarity was een voorloper, maar hij is dan ook slechts op 200 stuks geproduceerd. De Hyundai ix35 Fuel Cell is dan weer in theorie zo duur (goed 100.000 euro) dat Hyundai hem alleen in leasing wil aanbieden en op het einde gaat hij gewoon terug naar Hyundai.
Toyota mikt op 700 exemplaren… in het eerste jaar: 400 voor Japan, 300 voor de rest van de wereld. Hij zou ongeveer 45.000 euro kosten, exclusief BTW. Akio Toyoda, de grote baas van Toyota, windt er eigenlijk geen doekjes rond: op dit moment is dit een risico, gezien het beperkte verdeelnet voor waterstof. Maar hij haalt aan dat ook de Prius een risico was bij zijn ontstaan. Uiteindelijk is het ook een ‚kip en ei’-verhaal: wanneer niemand een waterstofauto wil kopen omdat je daar nergens mee kan tanken, zal er ook geen infrastructuur groeien.
Volgens ons neemt Toyota een berekend risico. In afwachting van nieuwe batterijtechnologie die het rijbereik van elektrische auto’s spectaculair moet doen toenemen, kan alleen de brandstofcel het aan om goed 500 kilometer ver te komen met nuluitstoot. Bovendien is hij in vijf minuten opnieuw volgetankt. Nu moet je alleen nog weten waar…