Toyota stelt ons gerust dat het de voornaamste punten van kritiek die we hadden op de vorige Prius heeft aangepakt, echter zonder precieze cijfers van de nieuwe Prius vrij te geven.
Leuker rijden
De Toyota Prius was al echt zuinig wanneer je hem goed wist te gebruiken. Het echte verbruik in de stad schommelde soms rond 5 l/100 km, wat een uitstekend cijfer is voor een wagen uit de Golfklasse. Toyota belooft nu dat de nieuwe Prius ook op de snelweg meer indruk zal maken. ‘Ook de algemene rijbeleving is verbeterd’, belooft Toyota. ‘De acceleraties verlopen stiller en hij volgt sneller het stijgende toerental op.’
Voorwaar goed nieuws. Toyota heeft er wel de volledige hybride aandrijflijn voor omgegooid, en nieuwe nikkelmetaalhydride batterijen geplaatst. Die zijn niet alleen compacter, maar ook efficiënter. Hoeveel meer elektrisch rijbereik je krijgt, geeft Toyota nog niet vrij. Maar de minstens 40 kilometer van een VW Golf GTE moet absoluut de maatstaf zijn. De koffer zou ook groter moeten zijn. Door een nieuw onderstel te gebruiken, is het zwaartepunt verlaagd, wat een leukere wegligging moet geven.
En het design?
Toyota kreeg lang het verwijt dat het meer moeite zou moeten doen op designvlak. Een kritiek die verstilde met de komst van de GT86, de Aygo, de Yaris en de Auris. Maar in de Prius krijgt de functie de bovenhand op de vorm. Aerodynamica bleek een prioriteit, en dat vertaalt zich in een niet alledaagse verschijning. Indien u hier al van opschrikt, weet dat de waterstofauto Mirai meer van hetzelfde brengt. Het is alleszins niet op design dat de nieuwe Prius klanten zal terugwinnen die liever in een hybride Auris plaatsnemen.