De hybride Auris had ons aan het denken gezet. Wat was nog het nut van de Prius? Wel, Toyota heeft het antwoord gevonden door het Prius-gamma uit te breiden. De hybride monovolume is met 4,61 meter niet langer dan de huidige Prius hatchback. Wel steeg het koffervolume naar een indrukwekkende – voor een hybride – 560 liter.
Hij kan vijf inzittenden aan, maar de achterbank laat zich verschuiven over rails, waardoor meer beenruimte kan worden vrijgemaakt. Ook de leuning van de bank is verstelbaar. Voor grote transporten kan de achterbank plat en kan de leuning van de passagiersstoel neer. Hij beschikt over een panoramisch dak uit kunsthars.
Toyota gaf de Prius MPV een zeer aerodynamische druppelvorm. Zijn cW bedraagt 0,29. Mechanisch neemt hij dezelfde aandrijflijn over van de gewone Prius, met een combinatie van 1.8 benzinemotor en elektromotor die samen goed zijn voor een piek van 138 pk. Naar de USA-norm is hij goed voor een officieel gemiddeld verbruik van 5,8 l/100 km, het Europese cijfer is nog niet bekend. Nog deze zomer debuteert hij op de Amerikaanse markt, bij ons komt hij pas in 2012. Naar schatting zal hij 28.000 euro kosten.
Hybride stadsmus
De Prius C(ity) is dan weer een studiemodel. Het gaat om een coupé met vier zitplaatsen die vooral een jong publiek moet aanspreken. In 2012 zou hij klaar moeten zijn. Details over de aandrijving zijn er nog niet, alleen dat hij naar alle waarschijnlijkheid geen plug-in oplaadmogelijkheid krijgt.(mg)