Daarbij trekt Toyota radicaal de kaart van ‘meer’. Waar andere modellen identiek blijven, of zelfs krimpen in omvang, groeit de nieuwe Rav4 met maar liefst 21 centimeter tot 4,57 meter. Ook in de breedte wint hij nog wat, maar hij is wel wat lager geworden. Dat geeft hem een iets sportiever uiterlijk. Maar die extra centimeters betekenen vooral meer ruimte voor de inzittenden, en zo’n 100 liter meer aan kofferruimte. Met zijn looks sluit de Rav4 aan bij de nieuwe Auris en Avensis.
Nieuwe basisdiesel
Een blik op het motorenaanbod doet ons twee oude bekenden herkennen. Er is de 2.0 benzine met 151 pk. Dat is wat minder vermogen, maar daar staat tegenover dat hij ook iets zuiniger is geworden. Hij is beschikbaar met manuele zesbak of met een continu variabele versnellingsbak. De 2.2 diesel kan over een klassieke automatische versnellingsbak beschikken. Voorlopig staat deze alleen gepland met 150 pk.
Nieuw, en voor onze markt bijzonder interessant, is de 2.0 turbodiesel met 124 pk. Hij is alleen met voorwielaandrijving en manuele versnellingsbak beschikbaar, maar dat helpt net de prijs laag te houden. De andere varianten kunnen tegen meerprijs over elektronisch gestuurde vierwielaandrijving beschikken, die tot de helft van het motorkoppel naar de achteras kan brengen.
De vierwielaandrijving lijkt meer ontwikkeld om de Rav4 leuker te laten sturen op asfalt, dan om hem te helpen in het terrein. In de Sportmodus krijgt de achtertrein bijvoorbeeld automatisch meer kracht toebedeeld. In het voorjaar van 2013 komt hij op de markt, maar de prijs is nog niet bekend.