65 jaar al, en 12 miljoen verkochte exemplaren. Dat zijn de cijfers waarmee de T-reeks van VW indruk maakt, sinds de geboorte van de beroemde combi. Zoals dat gaat, is hij in de loop van de jaren ingrijpend veranderd.
Herkenbaar
Uiterlijk verandert de nieuwe Transporter maar weinig in vergelijking met het vorige model. Maar de binnenkant is een hele stap voorwaarts. De T6 toont een verzorgd interieur met een mogelijks heel rijke uitrusting. Wie in een Golf rijdt, zal zich hier snel thuis voelen. Met de half-leder en half-Alcantara stoelen die je in de Caravelle terugvindt, zou je haast vergeten dat het hier nog steeds om een camionette gaat.
Technologie
De T6 wordt een hoogtechnologische bestelwagen. Hij krijgt – het ene standaard, het andere in optie – comfort- en veiligheidssnufjes die je ook in de personenwagens van het merk aantreft: automatische botsingwaarschuwing, automatische remfunctie in de stad, radargestuurde cruise control, met DSG kan hij zelfstandig starten en vertrekken in fileverkeer, drie instellingen voor de ophanging, infotainmentsysteem met 6,3 inch aanraakscherm, enzovoort. VW heeft het alleen niet over de uitstekende assistent die je helpt bij manoeuvres met een aanhangwagen, waar we bij de Passat zo’n fan van zijn. Je zou nochtans denken dat die onontbeerlijk is in een Transporter.
Alle motoren voldoen aan de Euro6-uitstootnormen en krijgen standaard een start/stopsysteem. De 2.0 TDI is beschikbaar met 84 pk, 102 pk, 150 pk of 204 pk. De 2.0 TSI komt met 150 pk of 204 pk.
De belangrijkste vraag blijft: komt de tweekleurentint als hommage aan de T1 ook echt in de catalogus?