Van de klassieke breakvorm waar Volvo tot voor kort een patent op had, blijft niet veel over. De V60 wil dynamiek uitstralen, wat zich vertaalt in een daklijn die sterk naar achter afhelt. Achteraan krijgt hij knappe naast de kofferklep gestapelde lichtblokken. Optisch weet hij te overtuigen.
Praktisch is dat wat minder. De tol van de sportiviteit is een mindere kofferruimte en vooral een minder grote kofferopening. De V60 is 4,63 meter lang, slechts enkele centimeters meer dan de S60. Met de achterbank recht, beschik je over 430 liter koffer, 50 liter meer dan de S60. De maximale laadruimte geeft Volvo nog niet vrij, maar die zal waarschijnlijk wel om en bij de 1.400 liter bedragen zoals een Audi A4 Avant of BMW 3 touring. Wel weten we al dat de achterbank in drie delen plat kan.
Veiligheid boven alles
Voor het overige neemt de V60 de architectuur over van de S60. Hij rolt ook in Gent van de band. De nadruk ligt op veiligheid, met onder meer een nieuwe stabilisatiecontrole (ESP) die reeds ingrijpt wanneer een bepaalde hellingshoek van de carrosserie wordt overschreden. Dankzij de Corner Traction Control wordt het motorkoppel in een bocht beter verdeeld over de voorwielen, wat een vlottere rijbeleving moet opleveren. Daarnaast neemt de V60 nog heel wat snufjes over van de S60, zoals de voetgangersdetectie, die moet verhinderen dat je tegen een plots opduikende voetganger botst.
Vijf benzines en drie diesels staan geprogrammeerd. De 115 pk sterke 1.6 diesel verbruikt volgens Volvo slechts 4,3 l/100 km. Over de prijs is nog niets bekend. (mh)