Met een gezamenlijke lancering op 3 continenten – Azië, Europa en Amerika – laat Volkswagen de Beetle eindelijk los. Eindelijk, want over zijn komst werd al lang gespeculeerd.
Hot-rod
De nieuwe Beetle wijkt behoorlijk af van de lijn van zijn voorganger, de New Beetle uit 1998. Minder eenvoudig te schetsen, zo zegt VW zelf. Vooral het lage dak valt op. Een beetje zoals een coupé, of zoals een hot-rod, zoals VW aangeeft. Hij neemt mechanische componenten van de VW Jetta over, en wordt overigens in dezelfde fabriek in Mexico geassembleerd. Hierdoor is de Beetle flink gegroeid. Hij meet in de lengte 4,28 meter (+ 15,2 cm), in de breedte 1,80 meter (+ 8,4 cm) en in de hoogte 1,48 meter (- 1,2 cm). In de wielkasten passen siervelgen tot 19 duim.
Een grotere auto, dat betekent ook meer binnenruimte. Het interieur wordt gekenmerkt door de drie tellers bovenop de middenconsole en de herintroductie van het handschoenvakje. De vaas, die de vorige New Beetle kenmerkte, is geschrapt. En hoewel de hoofdruimte wat mindert, beschikt de Beetle over een grotere koffer: 310 liter in plaats van 209 liter voorheen.
Cabrio volgt
Geen verrassingen onder de motorkap. VW biedt een 1.6 TDI met 105 pk en een 2.0 TDI met 140 pk aan. Bij de benzines zijn er turbomotoren die 105 pk (1.2 TSI), 160 pk (1.4 TSI) en 200 pk (2.0 TSI) ontwikkelen. De zuinigste diesel verbruikt volgens VW gemiddeld 4,3 l/100 km (CO2: 112 gr/km), de zuinigste benzine 5,5 l/100 km (CO2: 129 gr/km).
Eind oktober, begin november maakt hij zijn debuut in Europa. Later volgt nog een cabriomodel. De prijzen zijn nog niet bekend.
Klik hier voor alle nieuws over het merk VW
Klik hier en zoek uw occasie VW Beetle tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van VW Beetle, en een selectie van tweedehandse