Als er één wagen is waar iedereen naar zit uit te kijken, dan is het wel de nieuwe generatie van de Golf. Wij konden er al even in plaatsnemen toen hij nog onder een doek verscholen zat, maar nu geeft hij zich volledig bloot.
3,2 liter
Volgens de eerste informatie komt er zeker een BlueMotion-versie die niet meer dan 3,2 l/100 km (gemiddeld normverbruik) verbruikt en amper 85 g/km CO2 uitstoot! Hiermee is duidelijk dat de Golf een mooie toekomst wacht op de fleetmarkt. Een prachtige prestatie van Volkswagen, als je weet dat 13 jaar geleden de toen revolutionaire Lupo 3L verbaasde met dezelfde verbruikscijfers.
Zelfs zonder de BlueMotion-technologie ziet het plaatje er zeer indrukwekkend uit: 3,8 liter voor de instap-TDI (105 pk), 4,9 l/100 km voor de instap-TSI (85 pk) en zelfs 4,8 l voor de 1.4 TSI (140 pk) met uitschakeling van de cilinders.
De nieuwe Golf pakt ook uit met tal van nieuwe technologieën: rijstrookbewaking, cruise control met radar, slaapdetectie, een pre-crash-systeem, een stadsnoodremsysteem, en Park Assist 2 dat de wagen helpt een parkeerplaats in én uit te rijden.
Ruimer
Met een lengte van 4.255 mm en een wielbasis van 2.637 mm, groeide de Golf respectievelijk 5,5 et 6 cm. Dat komt uiteraard vooral de inzittenden en de laadruimte ten goede, die met 30 liter toeneemt tot een inhoud van 380 liter. Mooi daarbij is dat de Golf 7 toch zo’n 100 kg verliest tegenover zijn voorganger.
Eens Golf, altijd Golf
En hoe zit het met de looks? Om eerlijk te zijn lijkt er amper iets veranderd aan deze Golf. Natuurlijk hadden we ook niet verwacht dat Volkswagen de trekken van zijn troetelkind drastisch zou wijzigen. Een Golf moet je meteen als dusdanig herkennen, en dat is ook het geval. Tenslotte maakt ook bij wijn de fles niet het verschil tussen een Bordeaux van een goed jaar of een uitstekend jaar. Het is de inhoud die telt. We kijken al uit naar de eerste testrit…