Volkswagen heeft de failliete carrosseriebouwer Karmann – waar VW in het verleden veelvuldig mee samenwerkte – overgenomen, en zal in de montagehal in het Duitse Osnabrück de Golf cabrio bouwen. Dat zal nu zonder de traditionele vaste rolbeugel zijn. Karmann kwam voor het eerst in beeld bij VW toen het de Kever cabrio produceerde voor rekening van de Wolfsburgers.
Voor de nieuwe Golf cabrio zijn vooral bekende motoren voorzien. Zo is er sprake van drie benzines (105 pk, 122 pk en 160 pk) en twee turbodiesels (105 pk en 140 pk). Het zijn nog maar geruchten die in Duitsland waaien, maar de basis 1.2 TSI benzinemotor zou 23.900 euro kosten in de Bondsrepubliek, de 2.0 TDI zou 28.300 euro kosten. Bij ons zou dat dus minstens meer dan 24.000 euro en 29.000 euro worden, alleen al door de hogere BTW.
Derde generatie
Dit model zal nog maar de derde Golf cabrio in de geschiedenis zijn. De eerste liep in 1979 voor het eerst van de band en werd tot in 1993 geproduceerd. Vervolgens kwam er met de derde generatie Golf een nieuw cabriomodel. Dat kreeg later trekken mee van Golf 4, en bleef tot 2000 in productie. Vervolgens kwam de Eos, als apart model. Maar deze vierzits coupé-cabrio wist tot nu niet het succes van de Golf cabrio te evenaren. Een stoffen dak lijkt voor de Golf cabrio voor de hand te liggen. (red/SP-X)