De Eos is altijd een knappe cabrio geweest, maar hij heeft nooit de kopers kunnen overtuigen in dezelfde mate als een Golf cabrio dat deed. En dus verandert Volkswagen het geweer maar weer van schouder.
Behalve het verdwijnen van de vaste rolbeugel, is het design van de Golf cabrio zo voorspelbaar als kalkoen met Kerstmis. Maar goed, de Golf-koper is iemand die niet zo van verrassingen houdt. En dus krijgt deze Golf ook een stoffen cabriodak, in plaats van een stalen vouwdak. In profiel lijkt hij overigens wat op de Audi A3 cabrio.
De Golf cabrio biedt plaats aan 4 inzittenden. Het dak kan in 9,5 seconden open, en dat rijdend tot 30 km/u. De bediening van het dak verloopt overigens elektrisch. Volkswagen belooft overigens een bijzonder uitgekiende dakisolatie, waardoor wind- en rijgeluiden zo min mogelijk doordringen in het interieur. Vijf airbags, ESP en een automatisch uitklappende rolbeugel bezorgen hem een top veiligheidsuitrusting.
Bekende motoren
De motoren zijn oude bekenden. Het gaat om 4 turbobenzines van 105 pk tot 210 pk en 2 turbodiesels: de 1.6 TDI met 105 pk en de 2.0 TDI met 140 pk. Voor de 1.6 TDI geeft VW een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km (CO2: 117 gr/km) op. En behalve voor deze laatste motor, kunnen alle varianten worden uitgerust met de DSG dubbele koppelingsbak.
Belgische prijzen en lanceringsdata hebben we nog niet, maar in Duitsland zal hij starten aan 23.625 euro. Hij rolt van de band in de Karmann-fabriek in Osnabrück, die na een faillissement is overgenomen door VW. (mb)
Klik hier voor alle nieuws over het merk VW
Klik hier en zoek uw occasie VW Golf Cabriolet tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van VW Golf Cabriolet, en een selectie van tweedehandse