Met de Compact Coupé concept car die VW in Detroit etaleerde begin dit jaar, wisten we al min of meer hoe de Jetta er zou uitzien. De scherpe, rechte lijnen zijn dus geen verrassing en passen volledig binnen de ‘clean’ filosofie die VW designbaas Walter de’Silva voor Volkswagen bedacht. Bij VW is alleen nog plaats voor functioneel design.
Met 4,64 meter meet de Jetta 9 centimeter meer dan de Golf. Bovendien is de wielbasis 7 centimeter langer, wat extra ruimte oplevert voor de inzittenden. Binnenin is het zoeken naar een verschil met de Golf.
4 benzines, 2 diesels
Geheel naar de downsizingtrend, plakt VW een 1.2 TSI turbo benzine in het vooronder. Die is 105 pk sterk, en dankzij start/stop-techniek moet het verbruik beperkt blijven tot net iets meer dan 5 l/100 km. Uit de Skoda Octavia weten we dat deze combinatie goed werkt. Krachtiger is de 1.4 TSI met 122 pk (turbo) of 160 pk (turbo én compressor). De topper wordt een 2.0 TSI met 200 pk.
De kleinste diesel is de 1.6 common rail TDI met 105 pk, die tevreden moet kunnen zijn met 4,1 l/100 km. De 2.0 TDI met 140 pk (waarschijnlijk ook met 136 pk in België) is eveneens van de partij.
Pas begin 2011 start de Jetta in Europa, terwijl hij nog dit jaar in de States debuteert. Daar biedt VW hem aan vanaf 16.000 dollar. Omgerekend is dat goed 13.000 euro. Maar voor u begint te juichen, de goedkoopste huidige Jetta bij ons kost dik 21.000 euro en het ziet er niet naar uit dat we op een prijsdaling moeten rekenen. Misschien moeten we maar eens een Facebookgroep oprichten tegen excessieve winsten bij VW en andere merken?
Bent u op zoek naar een tweedehands VW ? Zie onze VW occasies.