We hebben er naast gestaan, en hebben moeite gehad om de verschillen te spotten. Zelfs met het VW-communiqué in de hand dat uitlegt dat deze Polo nieuwe bumpers heeft, een grotere luchtopening, meer chroom, andere velgen, nieuwe kleuren. Goed, die laatste twee hebben we wel gespot.
Spiegel
De eerste interessante update is voor jongeren, zowel fysiek als in de geest. Het hele Polo-gamma krijgt een nieuw infotainmentsysteem. Voor iedereen is er een aanraakscherm in het basisniveau, maar pas echt interessant wordt het wanneer we spreken over het top Discover Media-systeem. Dat heeft gps, aanraakscherm à la iPad, met schuifbewegingen. Er is de sensor die de nabijheid van je hand aanvoelt en reeds enkele mogelijke keuzemenu’s voorstelt.
Het systeem dus uit de Golf, de Audi A3 of de Skoda Octavia… maar dan beter gemaakt. Want er steekt nu een functie in die VW ‘mirroring’ noemt. Wie over een jongste generatie smartphone (Sony Xperia of HTC One) beschikt die op Androïd draait, ziet een scherm verschijnen dat een kopie is van je telefoonscherm. Je beschikt dus over je eigen apps, je agenda, je mediabibliotheek,… Het systeem kan via bluetooth terzelfder tijd twee apparaten verbinden. Twee telefoons dus, of een telefoon en een iPod. De Polo mag deze technologie als eerste inhuldigen, later volgt de rest van de VW-groep.
Rijhulp
Wat het rijden zelf betreft, kan de Polo worden uitgerust met enkele tot nog toe weinig geziene rijhulpen in dit segment: radargestuurde cruise control met emergency braking en city safety, full led lichten, gestuurde ophanging,…
De auto krijgt ook een nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging die de oude elektrisch-hydraulische vervangt. Die geeft een beter gevoel en snellere respons volgens VW. De motoren zijn eveneens herzien. De 1.2 benzine ligt eruit als basismotor. In zijn plaats komt een 1.0 driecilinder, met 60 of 70 pk. Later komt nog een TSI met 90 pk. Die krijgt nog het gezelschap van een Polo BlueGT met 1.4 TSI (150 pk) met cilinderuitschakeling. De Polo GTI haalt zelfs 190 pk. Bij de diesels rijdt VW een nieuwe 1.4 TDI driecilinder voor met eerst 75 en 90 pk. Later komt er nog eentje met 105 pk. Hij vervangt zowel de 1.2 als de 1.6 TDI. In Genève krijgt hij zijn wereldpremière, hij is te verkrijgen vanaf Pasen. Aan dezelfde prijzen als voorheen.